Deelauto

Heb je geen auto of staat je auto vaak ongebruikt voor de deur? Zou je graag elektrisch rijden, maar is dat nog te duur? Wil je bijdragen aan een schonere planeet? EcoHeemskerk inventariseert of de inwoners van Heemskerk geïnteresseerd zijn in elektrische deelauto’s. We willen starten met minimaal twee deelauto’s zodat de kans op misgrijpen kleiner wordt! Met de elektrische deelauto verminderen we de CO2-uitstoot en creëren we meer ruimte op straat doordat er minder auto’s geparkeerd staan.

Elektrische auto’s delen is:

• 100% elektrisch, dus beter voor het milieu
  • De auto staat op loopafstand van je woning, op een gereserveerde parkeerplek
  • De auto wordt alleen gebruikt door 12-15 huishoudens uit de buurt
  • Besparing op de autokosten
  • Alles geregeld: van verzekering tot en met onderhoud
  • Auto reserveren en openen/afsluiten met een app
  • Voor zowel privé als zakelijk gebruik (zzp’ers en lokale organisaties)
  • Meer ruimte op straat en daardoor een prettiger woonomgeving

Vragenlijst over vervoer en deelmobiliteit in Heemskerk

Bij EcoHeemskerk en de gemeente Heemskerk zijn we benieuwd naar jouw interesse als inwoner in Heemskerk om elektrische auto’s te delen. Vul daarom de vragenlijst in; dit kan tot 12 mei! EcoHeemskerk heeft – met subsidie van de provincie NH – daarvoor een contract gesloten met de organisatie OnzeAuto. Belangrijkste uitkomst van de vragenlijst is te inventariseren waar er in Heemskerk 12-16 huishoudens (of zzp’ers) bij elkaar wonen, elk op loopafstand van een mogelijk parkeerplek. Zij worden vervolgens uitgenodigd voor een informatiebijeenkomst.

Alles wat je wil weten over Autodelen
Ervaar met OnzeAuto de voordelen van elektrisch rijden zonder de nadelen van een eigen auto. Met een deelauto creëer je meer ruimte en draag je bij aan een groenere buurt in Heemskerk. Maar hoe werkt dat met de buurt? Zijn de auto’s wel beschikbaar als ik weg moet? En wat kost een deelauto precies? Dat lees je hieronder.

Zo Werkt Autodelen
Wist je dat autodelen met buurtgenoten zelfs heel eenvoudig is? Als de deelauto’s er staan, kun je de auto reserveren, openen en sluiten met de deel-app. Het enige dat nodig is, is een aantal gemotiveerde autodelers. EcoHeemskerk en OnzeAuto doen de rest.

Tarieven en Voordelen
Met een deelauto weet je iedere maand weer precies wat je kwijt bent. Je hoeft niet meer na te denken over onderhoudskosten en verzekeringen. Je kiest gewoon voor het lidmaatschap dat het beste bij jouw rijgedrag past. Benieuwd welk lidmaatschap het meest geschikt is voor jou?

Doe de Autodeeltest
Heb jij interesse in autodelen, maar weet je niet of het bij jouw rijgedrag past? Doe de autodeeltest en kom erachter. We horen graag wat meer over jouw autogebruik en de buurt waarin je woont.

Maak kennis met de elektrische deelauto’s
Dit zijn de deelauto’s van OnzeAuto die je kunt verwachten bij onze initiatieven (alhoewel ze qua kleur nog wel eens verschillen). Altijd 100% elektrisch, uitgerust met allerlei extra’s en subtiele bestickering:

• Renault Zoe, met 327 km actieradius
  • Kia E-Niro, met 395 km actieradius
  • Nissan Leaf, met 220 actieradius
  • Volkswagen ID.3, met 350 km actieradius
  • Renault Megane E-tech, met 365 km actieradius
  • Hyundai Kona, met 400 km actieradius
  • Opel Corsa-E, met 310 km actieradius
  • Peugeot E-208, met 320 km actieradius

Tot slot: ook in Uitgeest, Beverwijk en Velsen starten de plaatselijke energiecoöperaties deze actie. In Castricum bestaat al zo’n project van de energiecoöperatie CALorie; je kunt op hun website een idee krijgen hoe het werkt: https://calorieenergie.nl/mobiliteit-deelauto/. Een leuk verhaal van een gebruiker van de elektrische deelauto in Castricum is: https://klimaatplein.castricum.nl/deelauto-op-reis/ .